قبل از ورزش صبحگاهی چی بخوریم؟

تغذیه قبل از ورزش صبحگاهی

سوالی که وجود دارد این است که قبل از ورزش صبحگاهی چی بخوریم؟ صبحانه اولین و اصلی ترین وعده غذایی است، بسیاری از افراد تمایل دارند پیش از خوردن صبحانه ورزش کنند. ورزش با شدت متوسط در اوایل صبح میتواند از نظر سلامت ذهنی و بهبود عملکرد شناختی مفید باشد و مزایای ورزش کردن را برای سلامتی فرد چندین برابر کند.
مطالعات انجام شده نشان می دهد ورزش کردن در اوایل صبح اثر سودمند بیشتری نسبت به ورزش کردن در اوایل غروب بر چربی سوزی و کاهش چربی خون پس از صرف غذا دارد.

آیا ورزش با معده خالی موجب می شود چربی سوزی بیشتری داشته باشیم؟

ورزش کردن در حالت ناشتا یا خوردن صبحانه قبل از ورزش موضوع بحث برانگیز بین مربیان و متخصصین تغذیه ورزشی است.
اغلب تصور می کنند اگر صبح قبل از خوردن صبحانه ورزش کنند وزن بیشتری از دست می دهند و سریعتر لاغر می شوند، در واقع نیز همین طور است چون در این حالت علاوه بر چربی سوزی، عضله سوزی هم به همراه آن اتفاق می افتد، در واقع این سوء تفاهم ساده حتی می تواند به قیمت سلامتی شما تمام شود و باعث هدر رفت انرژی و عضله شما شود.
تصور کنید شما چند ساعتی غذا نخورده باشید و بدن ذخایر قندی خود را در هنگام خواب مصرف کرده باشد، در این حالت شما شروع به ورزش می کنید در این شرایط بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود با تخلیه ذخایر محدود باقی مانده قند ها به سراغ تجزیه بافت چربی و پروتئین ها می رود که نتیجه آن از دست دادن بافت ارزشمندی بنام عضله است.
در مقالات و پژوهش هایی که نتایج آنها اثرمثبت ورزش کردن در حالت ناشتا برای چربی سوزی بیشتر را مشاهده می کنیم صرفا به سنجش میزان چربی خون و درصد چربی بدن پرداخته اند و تاثیر این ورزش در حالت ناشتا بر روی بافت ارزشمند عضلات را بررسی نکرده اند.

تاثیر صبحانه زودجذب

برای بهره مندی بیشتر از مزایای ورزش بویژه ورزش صبحگاهی بهتر است روز خود را با یک صبحانه زودجذب مثل مافین، اوتمیل و پنکیک آغاز کنید و ۴۰ دقیقه بعد به ورزش بپردازید درغیر اینصورت ورزش خود را به ۲۰ الی ۳۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط محدود کنید قبل از اینکه بدن شما عضلات شما را بعنوان سوخت ببلعد.

سپس صبح خود را به یک صبحانه کامل با پروتئین کافی دعوت کنید تا اثرات مخرب کورتیزول را به حداقل برسانید.

ولی اگر شما قصد پیاده روی سریع یا دویدن با معده خالی را دارید، مطمئن شوید که وقتی احساس ضعف و سبکی سر دارید این کار را متوقف کنید و از یک نوشیدنی ورزشی مناسب استفاده کنید.
محققین دریافته اند خوردن صبحانه مختصر پیش از ورزش میتواند بر روحیه پس از ورزش و میزان ذهنی اشتها تاثیرگذار باشد، از طرفی پژوهش ها نشان می دهد ورزش کردن در حالت ناشتا مانع از ترشح هورمون رشد می شود که این امر موجب اختلال در عضله سازی می شود.

تغذیه قبل از ورزش

اگر قصد خوردن وعده غذایی را دارید بهتر است ۲ تا ۳ ساعت بعد ورزش خود را شروع کنید، غذای شما باید ترکیبی از کربوهیدرات و پروتئین همراه با چربی محدود باشد، فیله مرغ یا ماهی به همراه نان یا برنج یا سیب زمینی انتخاب مناسبی است.
غذای نفخ دار مثل حبوبات و سبزیجات به خاطر مشکلات گوارشی که ایجاد می کنند گزینه های مناسبی نیستند. اگر زمان کافی ندارید نگران نباشید شما میتوانید یک کوکی کوچک یا پاستیل یا چند عدد خرما بخورید و آماده و پرانرژی ورزش خود را شروع کنید و از آن لذت ببرید.

خورشید خورشیدی، کارشناس مامایی/ کارشناس ارشد تغذیه ورزشی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *